cursus en Accra - Reisverslag uit Nsawam, Ghana van yanickvandeven - WaarBenJij.nu cursus en Accra - Reisverslag uit Nsawam, Ghana van yanickvandeven - WaarBenJij.nu

cursus en Accra

12 Oktober 2012 | Ghana, Nsawam

Sorry voor al het wachten, maar hier zijn we weer met een nieuwe blog!
Laten we beginnen waar we begonnen zijn: de week van 19 september, en dus de week van m’n verjaardag!
Deze week was ik helaas wel ziek, maar gelukkig geen malaria, en met een antibioticakuurtje komt alles goed. De grote taart en pizza als cadeau, hielpen ook zeker! Dat weekend dus nog maar even lekker uitgerust, zodat we maandag ons op de cursus konden storten. Deze praktische 2 weekse cursus over de theorie, maar vooral praktijk achter de prothese en fysiotherapie. Tijdens deze 2 weken ’s Middags en ’s avonds gegeten met de Nederlanders die de cursus gaven (2 fysiotherapeuten, 1 ergotherapeut en 1 orthopedisch instrumentmaker), was zeker fijn om gewoon ff lekker je verhaal te kunnen doen, en lekker Nederlands te kunnen praten.
’s Morgens zaten we meestal in de collegebanken, met 9 werkplaatsmedewerkers en 3 fysiotherapeuten. ’s Middags was het tijd voor de praktijk: een middag zelf ervaren hoe t is om met krukken te lopen en met een rolstoel te rijden, een prothese aanmeten, een maatname aanpassen en ganganalyse en daarbij het aanpassen van de instellingen van de prothese. Het weekend tussen de cursusweken in zouden we naar een soort jaarlijks megastudentenreunie feest ofzo, maar op t laatste moment bleek de zoon van onze chauffeur ziek te zijn, en was het alweer te laat om nog met het openbaar vervoer te gaan. Dus hebben we een middag goed aan school gezeten.
daarna nog een weekje cursus wat echt omvloog. Die zaterdag dan toch maar weer eens een uitstapje, en we besloten om Accra een keer echt goed te gaan verkennen.
Daar zijn we op de Art market geweest, een zooitje van allemaal houten hutjes met kunstenaars met sieraden, houten beeldjes en schilderijen. Toen door naar independence Square, een groot betonnen veld met tribunes, waar de officiële feesten/begrafenissen en andere dingen worden gehouden. Daarna nog even naar het graf van Kwame N'krumah, de eerste Ghanese president. Grote tuinen eromheen met fonteinen en een nogal grote graftombe. Als laatste zijn we naar Makola Market geweest, een soort van alles-markt(van eten tot tv’s tot strijkijzers). Een chaos van mensen, 3 verdiepingen van garageboxen vol met winkeltjes. ’s Avonds rond een uurtje of 7 waren we weer thuis, een lange maar weer leuke dag. Maandag was het weer tijd voor stage, ik begon bij de onder-knie protheses. Deze week daar lekker meegelopen, een hoop gedaan en geleerd. Donderdag avond zijn twee medestudenten aangekomen, die een stukje noordelijker stage lopen. Hebben hen vandaag een beetje rondgeleid op het centrum en beetje overal mee laten kijken. Vanavond lekker pannenkoeken gebakken en morgen gaan we weer naar LabadiBeach. Zondagochtend gaan ze weer richting het noorden.
Dit was alles wel tot nu toe, nu nog klein stukje planning:
Aankomende week ga ik bij de boven-knie protheses aan de gang, we gaan een dagje naar de immigratieservice (NEEE! We gaan hier niet wonen, we komen echt wel terug, maar moeten ons visum verlengen, aangezien die maar voor 60 dagen geldig is).
En dan hebben we nog 2,5 stageweek voor een knee-walker, een prothese voor mensen die geen amputatie hebben, zodat ze kunnen ondervinden hoe het is om met een prothese te lopen. Maar hierover meer tegen die tijd!
Hopelijk heb ik jullie zo weer goed bijgepraat, en zal de volgende blog wat eerder schrijven!

• 13 Oktober 2012 - 01:18

Frank En Henriëtte:

Ha Yannick,

Wat balen zeg, ziek op je verjaardag.
    Gelukkig is het allemaal weer goed gekomen.
    Wat leuk om steeds je verhalen te lezen, ongelooflijk hoe primitief de zorg daar nog is.
    Wel een ervaring die je straks hier goed kan gebruiken, je ziet dan dat alles niet zo gewoon is.
    En natuurlijk ga je dikwijls denken waar zeuren wij hier over en waar maken wij ons druk over.
    En zelf ervaren zoals je schrijft om o.a. Met krukken te lopen of in de rolstoel te zitten, is de beste leermeester.
    Wij wensen je nog mooie dagen, geniet ervan.

Groetjes de ( effe niet) buurtjes

• 30 Oktober 2012 - 19:30

Opa En Oma Van Gool:

Hallo Yanick

Leuk weer iets van je te lezen. Zo te zien is het geen vakantie tripje voor je. Maar gelukkig toch wel tijd om zo nu en dan wat rond te kijken. Mooie ervaring om in een land als Ghana langere tijd te zijn en te ontdekken dat het in ons landje nog niet zo gek is. We begrijpen dat je toch weer graag terug komt. Er wordt met smart op je gewacht. Sterkte met het laatste stukje en tot ziens.

Groeten van opa en oma van Gool